Subscribe Now: standard

Rabu, 9 Februari 2011

Bagaimana Buat Duit Dengan Software (Bahagian II) dari Zamri Nanyan

Bagaimana Buat Duit Dengan Software (Bahagian II)
oleh Zamri Nanyan
Hakcipta Terpelihara (c) 2011 http://www.BisnesDigital.com

Kalau nak buat duit di internet, anda perlu jual sesuatu. Kalau anda nak buat duit dengan software, anda perlu jual software. Adakah kenyataan ini benar?

Jawapannya ialah “ya” dan “tidak”.

Jawapannya “ya” jika anda hendak jadikan software tersebut sebagai produk untuk anda dapatkan pendapatan secara langsung. Maksudnya, memang anda cipta software tersebut untuk dijual. Apabila seseorang membeli software yang anda jual di internet, anda akan mendapat pendapatan daripada hasil jualan tersebut.

Ianya semudah pemahaman anda tentang jual beli secara konvensional.

Di internet, jika anda ingin menjual software secara begini, anda perlu ada beberapa peralatan asas seperti laman web, kemudahan mengambil tempahan dan mungkin juga sistem bantuan pelanggan. Tiada apa yang berbeza dengan menjual produk informasi yang lain.

Walaubagaimanapun, jawapan anda mungkin boleh jadi “tidak” kerana anda tidak semestinya menjual software untuk buat duit di internet.

Bagaimana?

Sebenarnya, sudah ramai yang menggunakan kaedah ini di dalam menjana pendapatan di internet. Software digunakan sebagai medium atau peralatan promosi sahaja dan tidak dijual terus kepada pelanggan. Kaedah ini sahaja pun boleh dipecah-pecahkan lagi kepada beberapa strategi pemasaran lain yang lebih licik dan amat berkesan.

Saya tak akan membincangkan kesemua strategi pemasaran tersebut di sini tetapi biar saya berikan salah satu caranya.

Begini, anda cipta satu software untuk diberikan secara percuma dan untuk pengguna menggunakan software anda ini, mereka perlu daftar masuk ke laman web anda. Disebabkan software anda diletakkan di laman web anda, pengguna akan sentiasa daftar masuk dan menggunakannya.

Apa yang terjadi di sini ialah semakin banyak pengguna, semakin ramai yang melawati laman web anda. Walaupun software anda diberikan percuma, anda sebenarnya sudah pun dapat menjual sesuatu.

Caranya?

Anda tawarkan ruang iklan di dalam laman web anda. Jadi, setiap kali pengguna software anda daftar masuk untuk menggunakan software percuma anda, mereka akan dipaparkan dengan iklan anda. Dari iklan inilah anda akan dapat hasilnya. Jika iklan anda tersebut adalah promosi produk anda yang lain, mungkin jualan anda akan terhasil dengan cara ini. Jika ruangan iklan anda ini dijual kepada orang lain, anda sudah pun sebenarnya telah menghasilkan pendapatan daripada jualan ruangan iklan tersebut kepada klien anda.

Dalam apa cara sekali pun, software anda tetap tidak dijual.

Strategi ini ada didedahkan di dalam teleseminar yang saya dan Patric anjurkan baru-baru ini. Dan anda boleh mendengar rakaman teleseminar ini secara PERCUMA melalui laman web di bawah. Jawapan kepada pelbagai soalan yang diajukan kepada saya dan Patric juga ada di dalam teleseminar ini.

http://www.pakarsoftware.com/teleseminar.html

Rumusannya, anda boleh aplikasikan banyak strategi untuk menjana pendapatan di internet dengan software dan ianya tidak semestinya dengan cara menjual terus kepada pelanggan anda.

Mengenai Penulis

Zamri Nanyan mula berkecimpung di dalam Perniagaan Internet sejak tahun 2003 lagi. Program terbaru beliau bersama Patric Chan “Pakar Software” adalah sebuah panduan untuk anda menghasilkan dan menjual perisian di Internet menggunakan kaedah Pakar Bisnes Internet. Ianya sebuah sebuah topik dan panduan yang belum pernah didedahkan kepada pasaran tempatan sebelum ini. Dapatkan “Pakar Software” sekarang di http://www.PakarSoftware.com

Duit free Headline Animator